Archive for October, 2007

Comertul electronic nu inseamna plata cu cardul

Wednesday, October 31st, 2007

Asta cred 640 din vizitatorii Link2eCommerce care au raspuns la poll-ul nostru. 53 de utilizatori considera ca plata online cu cardul este obligatorie in comertul electronic cata vreme canalul de comunicare dintre client si magazin este Internetul. 127 de internauti sunt fermi: comertul electronic adevarat presupune acceptarea platilor online. 38 considera ca important este volumul de vanzari si nu metoda de plata.

Fata nevazuta a Internetului

Monday, October 29th, 2007

Duminica am citit post-ul lui Liviu despre generatia web 2.0. Despre urmatoarea generatie de internauti, de bloggari, despre doleantele lor, despre cum percep ei internetul, despre cum il folosesc acum si ce va fi mai tarziu. Ca si Liviu, am avut un soc. A fost prima oara cand m-am intrebat cum imi afecteaza internetul viata? Cum trec anii pe langa mine, iar internetul mi-i contorizeaza? Pana duminica am fost unul din sustinatorii internetului. Am crezut in el, am crezut in mediul online, am crezut in ecommerce, am crezut in informatia in timp real. Si acum cred. Dar cred cu frica. Este prima oara cand mi-e teama de internet. Abia duminica mi-am dat seama ca internetul e mult mai mult decat am perceput, iar fata nevazuta a lui m-a speriat de-a binelea. De ce? Uite ce mi-a trecut prin minte:

- Google va deveni peste maxim 100 de ani un fel de manual de istorie pe care il studiam noi in scoala generala. Informatiile despre o “personalitate a vremii” vor fi efectiv palpabile prin post-urile lui, prin textele scrise in perioada respectiva, prin articolele publicate pe net. Ceea ce noi astazi facem ca pe o joaca sau ca business, va fi studiat peste ceva vreme ca istorie: “astia sunt aia care au pus bazele internetului in RO. Primii blogari, primele magazine online, primii procesatori, primele agentii de publicitate, primii internauti”… Morti fiind, vom fi palpati bucata cu bucata. Oamenii vor sti exact ce am zis, cand am zis, fara sa mai existe controverse de tipul: “asa a interpretat istoricul X sau de-aici au disparut 3 file…”

- Peste vreo 20 de ani (sper sa ii apuc) cand am sa deschid Google-ul si am sa dau search “Andrei Radu” am sa-mi gasesc articolele de acum. Am sa pot vedea cum gandeam cu 20 de ani in urma, ce scriam, ce faceam. Doar gandul ca imi pot revedea fragmente din viata, lucruri semnate de mine cu ani in urma, ma sperie al dracului de tare. Deja am un sentiment ciudat cand gasesc informatii despre Doing Business Online, primul eveniment de comert electronic din Romania organizat de mine in 2005. Chiar asa de mult a trecut? Ce-o sa spun oare peste 20 de ani?

- Mi-e groaza cand ma gandesc la copilul/copiii mei (nu am inca, sper sa-i am la momentul potrivit). Cand tatal meu a murit, am cautat in disperare orice lucru pe care l-a scris si le-am pastrat cu sfintenie. Foi ingalbenite de trecerea timpului, dar gandurile lui – omul de 30, 40, 50 de ani. Copiii mei vor gasi tot prin cateva clickuri. Google. Search Andrei Radu. Iar rezultatele apar in cateva secunde. Andrei de acum X ani care a facut o revista, Andrei care scria despre deceptiile in dragoste, Andrei care avea un blog (parca vad – blog?? vai ce inapoiati erau pe vremea aia…), Andrei care facea o Gala, Andrei care s-a casatorit, a avut copii si a devenit parinte. Totul in cateva secunde. Afli lucruri de o viata pentru care eu mi-am pus intrebari in cee ce il privea pe tata. Tare as fi vrut sa stiu ce-a facut tata cand avea 25 de ani. In afara de ce mi-a povestit el, nu stiu nimic. Internetul, in chimb, le va oferi copiilor mei, inclusiv aceste ganduri.

- Cine nu a auzit de Pamela Anderson? Sau de Paris Hilton? Cine nu a vazut celebrele sex tapes? Cum se vor simti femeile astea cand copiii sau nepotii lor le vor vedea “in action” in tinerete? “Mom, was that a blowjob? No son, I was just checking if my husband/boyfriend is ok and has everything in one piece”… Wtf? Internetul iti serveste adevarul pe masa. Ganduri, fapte, lucruri din trecut de care esti mandru sau nu. Toate acolo. Pe net.

- Ma sperie ideea ca fiul/fiica mea va putea sa imi aprinda o lumanare virtuala.

- Ma ingrozeste ideea ca fiul/fiica mea va avea primul orgasm pe net.

- Ma scoate din sarite ca as incerca sa imi educ copilul asa cum am fost eu educat de ai mei, dar sa ma pomenesc cu raspunsuri de genul: “relax… am citit pe net cum e cu adolescenta, cu primul contact sexual, cu prezervativul, cu masturbarea, cu bla bla”. Pana la urma, ma-ntreb daca parintii vor mai avea un rol in educatia copilului. Si nu ma refer la a-i ghida viata sau a incerca sa ii construiesti anumite principii, ci doar la informatia pe care o ofera acest lucru numit Internet. Nu incerc sa denigrez mediul online. Sunt atatea lucruri mai mult decat utile, dar sunt si altele pe care deocamdata noi astia tineri care am pus umarul la dezvoltarea netului, nu le percepem. Stim toti ca internetul e pln de pornografie, dar cum o sa reactionam cand o sa vrem ca baiatul sau fata noastra sa nu aiba acces la site-uri indecente? Parole? Parental access? Sa fim seriosi… vom fi noi depasiti de un simplu search in google: “how do i deactivate parental acces?”

- Mi se pare ciudat ca urmasii mei sa ma poata auzi loud and clear cum vorbeam la radio, cum dadeam interviuri pentru nu stiu ce post TV. Nu mai exista banda, nu mai sunt distorsiuni, nu mai e nimic care sa te duca cu gandul la ceva invechit. Ma vor auzi pur si simplu, ca si cum as fi langa ei. Nu zic ca e ceva rau, dar sa stii ca omul ala pe care il auzi super clar e mort de 100 de ani… it’s just… freaky!

- Cred ca cel mai mult ma sperie ca ma simt depasit. E super aiurea sa fii inca tanar si in bransa si sa simti cum vine noul val care te considera un inapoiat. Deja diferenta dintre generatii se accentueaza de la un an la altul, iar internautii sunt destepti, prin repede si evolueaza. Oare o sa ajung un bosorog simpatic peste 5 ani? E retoric… don’t answer! :P

Internetul imi faciliteaza viata. Dar va avea si alt efect peste ceva ani? Voi vedea si al doilea tais? Mi-e groaza sa aflu raspunsul.

Andrei – addicted to net.

Ce-si face omul cu mana lui…

Wednesday, October 24th, 2007

… sau ce s-ar intampla daca animatiile o iau razna. Animator vs. Animation. Enjoy! :)

Animator vs. Animation by *alanbecker on deviantART

Pe scurt

Wednesday, October 24th, 2007

- incepand de luni, 22 octombrie, sunt disponibile filmele de la testele de uzabilitate prezentate la Gala Premiilor in eCommerce, avand-o protagonista pe Alina. Urmeaza si filmele lui Cristi. Magazinele care au participat in competitie si care sunt interesate sa intre in posesia acestor filme, sa imi scrie la andrei.radu@linkmagazine.ro. Exista doua variante de a le transmite: Fie ne puneti la dispozitie un cont FTP, fie ne oferiti un ID de messenger – pe mail nu pot fi trimise din cauza dimensiunilor destul de mari (au, in medie, 35 MB). Am sa mai fac un scurt comentariu pe tema filmelor pentru ca am citit la un moment dat reactia cuiva pe un blog care spunea ca un internaut adevarat nu ar trebui sa bajbaie atat pe un site sau sa caute informatiile despre compania care administreaza site-ul pentru a fi sigur de existenta acesteia. Complet fals si nu sunt de acord cu aceasta opinie! Internautii adevarati sunt foarte putini (ii numaram pe degete pe cei care sunt obisnuiti sa plaseze o comanda sau sa caute informatii despre compania care administreaza site-ul in alte parti). Daca magazinele nu iau in calcul faptul ca internautii romani inca sunt la un nivel incipient in a cumpara de pe net si nu tin cont de ei, nu fac altceva decat sa isi micsoreze la greu plaja de potentiali clienti. Nu cred ca v-ar fi interesat sa vedeti la lucru un power user care s-ar fi descurcat usor sa cumpere de pe site-ul dvs., ci cred ca e mult mai important sa vedeti reactia majoritatii utilizatorilor, respectiv internauti care inca nu stiu sa cumpere. Pe acestia trebuie sa ii tintiti, nu pe cei care deja au cunostintele necesare. Am incheiat.

- am lansat o propunere prin newsletterul Link 2 eCommerce de a organiza o conferinta atipica (mai degraba o intalnire) in care sa nu existe teme de discutie stabilite de noi ca organizatori, ci industria sa fie cea care decide care sunt problemele arzatoare pe care le doresc lamurite. Fie nu se doreste o asemenea intalnire (lucru care pe noi ne scuteste de o munca in plus :) ), fie magazinele au intrat in febra pregatorilor de Sarbatori si nu au timp de altceva si considera aceasta intalnire irelevanta, fie nu stiu… cert este ca pana acum singurul care a raspuns propunerii noastre, a fost George Paica de la Shopix care a si propus doua subiecte de discutie, respectiv problema adaosurilor si plata online. Astept si alte pareri pana la sfarsitul saptamanii, aici pe blog sau la andrei.radu@linkmagazine.ro.

- de ieri am inceput sa trimitem fisele de evaluare in urma jurizarii de la Gala, continand punctajul obtinut comparativ cu toate site-urile inscrise in concurs si o sinteza a comentariilor juratilor pentru fiecare categorie de criterii de departajare. De asemenea, sunt incluse toate criteriile de jurizare.

Comertul electronic, de la gaina cu 3 picioare la un business cu viitor

Monday, October 22nd, 2007

Interviu acordat pentru SMARTfinancial despre situatia comertului electronic, implicarea bancilor in dezvoltarea pietei, rolul mass-media si efectele Galei Premiilor in eCommerce.

Gala Premiilor in eCommerce a fost in 2007 un eveniment complex, cu ecouri puternice in media si in mediul e-commerce, starnind un interes foarte mare, dovada a cresterii interesului fata de comertul electronic. Gala reprezinta de fapt o initiativa a Link2eCommerce, singura revista dedicata exclusiv comertului online. Andrei Radu, omul din spatele Galei si al Link2eCommerce, unul dintre promotorii ecommerce in Romania, a discutat cu ziarul financiar exclusiv electronic www.SMARTfinancial.ro despre Gala Premiilor in eCommerce, dar mai ales despre starea si problemele comertului electronic in Romania.

SMARTfinancial.ro: Fiind singurul eveniment exclusiv dedicat comertului electronic, cat de mult a reusit Gala Premiilor in eCommerce sa sprijine domeniul, cat de mult a reusit sa mediatizeze comertul online?

Andrei Radu: Mi-e greu sa raspund. Gala Premiilor in eCommerce este “puiul” meu, deci iti dai seama ca sunt subiectiv… Cred ca cel mai bun instrument de masurare a eficientei este reactia celor care au fost in sala si comentariile care au aparut in presa si pe bloguri. Din acest punct de vedere, Gala a fost un succes care ne-a depasit si noua asteptarile.
La ora 19 trebuia sa imi incep speechul, dar am mai intarziat 5 minute stand de vorba cu oamenii din online-ul romanesc, lucru care se intampla undeva la un etaj inferior fata de sala in care se desfasura evenimentul. In momentul in care am zis “ok, e timpul sa incepem”, m-am chinuit inca 5 minute sa ajung in sala pentru ca scara de acces era plina de cei care nu gasisera un scaun liber. E funny cand strigi: “hello… eu sunt cel care trebuie sa deschida Gala. Imi faceti si mie loc, va rog?”.

Revenind la intrebare, nu pot sa spun exact in ce masura am contribuit la promovarea comertului electronic si la sprijinirea acestei piete. Cu siguranta, insa, ca intr-un fel sau altul am facut-o, dar numai industria este indreptatita sa dea un “verdict”. Majoritatea reactiilor au fost de tipul: “Gala Premiilor in eCommerce bate Internetics”; am primit felicitari pentru organizare, transparenta si obiectivitate, pentru atmosfera prietenoasa care a marcat Gala, pentru modul excelent in care a decurs, pentru premiera adusa in procesul de jurizare cu testele de Usability despre care s-a tot vorbit. Dar bineinteles ca au fost si pareri negative sau comentarii precum: “Mare filosofie Gala lu` Peste” sau “un eveniment fara autoritate in domeniu si, deci, egal cu zero”. Nu poti multumi pe toata lumea si chiar ar fi anormal sa primesti doar laude.

Strict din punctul meu de vedere, Gala si-a atins scopul in totalitate pentru ca a devenit deja un instrument de raportare in comertul electronic, un eveniment in care se decerneaza premii pe merit (in baza cifrelor oferite de RomCard sau in functie de decizia unui juriu specializat). Ne-am bucurat de aproximativ 170 de participanti, oameni de elita din online-ul romanesc si din industria bancara. Am avut un public extrem de receptiv si deloc scortos, s-a discutat liber despre problemele pietei si s-au aplaudat amical performantele celor premiati. Ne-am bucurat de participarea Visa, First Data, RomCard, ASIROM, Orange Romania, a bancilor procesatoare de plati, a reprezentantilor DotCommerce si ePayment, a magazinelor virtuale, agentiilor de publicitate, furnizorilor de produse, a blogarilor si a presei.

Punctul culminant al Galei a constat in prezentarea testelor de uzabilitate asupra magazinelor inscrise in competitie, la care am lucrat nenumarate nopti impreuna cu Liviu Taloi de la www.SiteAudit.ro. Detinatorii de site-uri prezenti la eveniment si-au vazut propriile magazine testate de utilizatori obisnuiti (ii multumesc lui Cristi si Alinei pentru ca au acceptat rolul de “cobai”) care incercau sa cumpere un produs. Este extrem de important sa analizezi reactia potentialului client, sa il urmaresti efectiv cat de usor sau de dificil navigheaza in site-ul tau, unde se incurca si cum ai putea sa iti retusezi site-ul astfel incat sa facilitezi procesul de cumparare.

Am rasplatit performantele bancilor emitente sau acceptatoare in sistemul de securitate 3D Secure, am premiat magazinele online care stiu sa faca business si reprezentantii presei care, prin articolele documentate si muncite cu simt de raspundere, contribuie la promovarea pietei. Dar, poate cel mai important aspect, este ca am demonstrat transparenta decernarii acestor premii. Cred, sincer, ca Gala Premiilor in eCommerce a avut, are si va avea un aport tot mai mare la dezvoltarea online-ului romanesc.

SMARTfinancial.ro: Link2eCommerce se implica continuu in sprijinirea comertului electronic, cum anticipati evolutia comertului electronic in anul 2008 in Romania?

Andrei Radu: Link2eCommerce este singura publicatie tiparita din Romania dedicata exclusiv comertului electronic si activitatilor adiacente, dar acest lucru nu ne-a facut sa ne culcam pe o ureche si am incercat tot timpul sa sprijinim piata, asa cum am putut mai bine. Gala Premiilor in eCommerce nu este singurul eveniment pe care l-am organizat si care a targetat aceasta industrie. Cu siguranta iti amintesti conferintele Doing Business Online, cand SMARTfinancial scria live ce se discuta in sala la momentul respectiv.

Ca revista, ne-am “nascut” aproape simultan cu e-commerce-ul romanesc si am simtit pulsul pietei in toate momentele prin care a trecut. Am asistat la un inceput firav in anul 2004, am scris articole entuziaste in vara lui 2005 cand toata lumea era exaltata de cifrele procesate (doar in iunie 2005 s-au procesat 9,5 milioane USD), ne-am intristat cand organizatiile emitente de carduri au restrictionat activitatea de cross border si cand ne-am trezit din nou, la inceputurile firave din 2004. Daca anul 2005 s-a incheiat cu 44 milioane USD – suma procesata online cu cardul, 2006 a adus doar 9,5 milioane EUR. Dar bilantul din 2006 a reprezentat un comert electronic pur romanesc, adica tranzactii efectuate de pe carduri in lei in magazinele online autohtone. Cel putin, am aflat atunci unde ne pozitionam.

2007 va fi un an surpriza in comertul electronic. Este anul in care recordul din 2005 va fi doborat, preconizandu-se un volum total procesat de aproximativ 50 de milioane USD – si asta fara cross-border. Sunt convins ca in 2008 vom depasi cu brio pragul de 100 de milioane USD rezultati din plata online cu cardul. Personal, mizez chiar pe aproape 150 de milioane USD, tinand cont de tendinta de triplare a volumului procesat de pe parcursul acestui an.

SMARTfinancial.ro: Cat de mult se implica bancile in prezent in comertul electronic si ce asteptari exista in piata privind evolutia platilor online?

Andrei Radu: Din pacate, bancile nu fac absolut nimic. Nu exista nici macar o urma de implicare in piata, desi am asistat la speech-uri pompoase prin care reprezentantii departamentelor de carduri isi exprimau optimismul si sprijinul pentru piata de comert electronic. Nu erau decat vorbe in vant, specifice bancarilor.

Imi pare rau sa vad ca bancile romanesti nu sunt vizionare si mizeaza doar pe castigul imediat fara sa aiba o strategie de viitor. Daca acum sunt profitabile creditele, mergem pe credite. Daca mai tarziu, va fi profitabil comertul electronic, vom investi in el. Este politica de a te intoarce in functie de cum sufla vantul… Nu spun ca ar trebui sa aloce bugete imense de promovare, dar sunt instrumente care le stau la indemana si care nu implica niciun cost suplimentar, ci doar bunavointa si un pic de creier… Am propus unei banci la un moment dat ca pe extrasele de cont pe care oricum le trimit lunar posesorilor de carduri, sa scrie cateva randuri despre cum iti poti folosi cardul pentru a plati online. “Mda… este o idee buna… ne mai gandim” – exact asta a fost reactia. Sincer, am plecat scarbit.

Cred ca, pana la urma, piata se va autoreglementa. Nu poti sa astepti sa investeasca altii bani in promovare, nici macar initiativele guvernamentale nu dau rezultate. Bancile, cel putin, ar trebui sa inteleaga ca nu e suficient sa emiti carduri ca un maniac. Sa inteleaga ca nu mai traim in “Epoca de Aur” in care conta doar cantitatea de grau la hectar. Este important ca acele carduri sa fie folosite, sa fie active, nu doar sa ne mandrim cu faptul ca aproape jumatate din populatia tarii are un plastic in portofel. Dar fiecare pasare pe limba ei piere. Si cand spun asta, ma gandesc deja la lucruri care se intampla, nu la povesti: PayPal a venit in Romania. PayPal e vizionar. Si PayPal va incasa banii bancilor romanesti.

SMARTfinancial.ro: Cat de interesata este mass-media de comertul electronic in prezent si ce rol are aceasta in miscarile din piata?

Andrei Radu: Acum cativa ani, presa nu scria decat de fraude si de hackeri. Erau subiectele preferate ale jurnalistilor si subiectele care le aduceau audienta sau cititori in functie de mediul prin care transmiteau mesajul. Bineinteles ca, prin aceste miscari “inteligente”, nu au facut altceva decat sa-i sperie pe potentialii utilizatori si clienti. Cine auzea de Internet si de cumparaturi online, isi scuipa in san si isi facea cruce privind comertul electronic ca pe un iad al hotilor care se desfatau cu banii furati.

Astazi, ma bucur sa vad articole pertinente si chiar incurajatoare. Tot mai multi ziaristi au inceput sa trateze e-commerce-ul cu simt de raspundere, vazand ca cifrele cresc periodic si dandu-si seama ca online-ul reprezinta viitorul. Este adevarat si am spus-o tot timpul: se intampla si fraude. Si in viata de zi cu zi suntem furati in mijloacele de transport, in piata sau pe strada. Este o realitate. Dar asta nu inseamna ca vom iesi la cumparaturi fara bani in buzunar, la fel cum nu inseamna ca e-commerce-ul va disparea pentru ca mai putin de 1% din utilizatori sunt fraudati. Jurnalistii care abordeaza subiecte de acest gen pentru o frauda nesemnificativa, intamplata odata la X interval de timp, nu fac altceva decat sa cada in ridicol. Sunt exact ca cei care scriau odinioara despre gaina cu 3 picioare sau batrana careia i-a crescut un usturoi in ureche…

Din fericire, acest tip de ziaristi e pe cale de disparitie. Majoritatea au inceput sa trateze subiectul e-commerce intr-un mod profesionist, obiectiv si bine documentat, fapt care cu siguranta va contribui la dezvoltarea pietei. Suntem formatori de opinie. Este normal sa influentam, intr-un fel sau altul, publicul receptor si ma bucur ca in ultima perioada aceste influente sunt pozitive. Am colegi de breasla la Cotidianul, Ziarul Financiar, Business Magazin, Adevarul etc. pentru care am tot respectul si imi face o deosebita placere sa le citesc articolele.

SMARTfinancial.ro: Ce tip de informatii ofera revista Link2eCommerce antreprenorilor, celor ce doresc sa investeasca in comertul electronic?

Andrei Radu: Am gandit structura Link2eCommerce pe un perete din sufrageria mea unde am lipit o multime de coli pe care notam toate ideile care ne treceau prin cap. Am considerat piata de comert electronic un motor compus din “n” piese si am incercat sa atingem fiecare componenta in parte prin a-i livra informatia de care are nevoie. E destul de simplu cand feliezi piata: “Am un magazin online. Trebuie sa vand produse. De unde le iau? De la un furnizor” – OK, deci trebuie sa livrez informatie interesanta pentru furnizori. “Vreau sa ma promovez. Trebuie sa apelez la o agentie de publicitate online” – OK, agentiile de publicitate sunt un alt target. “Vreau sa implementez plata online” – procesatorii de plati trebuie “atinsi” etc.

Antreprenorii au reprezentat principalul target al Link2eCommerce. De ce? Pentru ca oferindu-le informatie, ii incurajam sa intre in business si, astfel, contribuiam la dezvoltarea pietei. Drept pentru care antreprenorii au avut intotdeauna o sectiune a lor in care ii invatam cum se face un site, cat ii costa, care sunt lucrurile “ascunse” pe care trebuie sa le ia in calcul, cum isi aleg procesatorul de plati, cum trebuie sa isi construiasca un business plan, cum sa se promoveze si lista poate continua. Inclusiv evenimentul Doing Business Online a fost dedicat antreprenorilor.

Toti cei care vor sa intre in comertul electronic, au acces gratuit si in orice moment, la articolele noastre daca acceseza www.link2ec.ro. Sunt lucruri interesante, scrise de specialisti si care ii pot ajuta cu adevarat. Cel mai mult ma bucura mail-urile in care un necunoscut imi multumeste pentru articolele scrise si pentru sfaturile oferite in ele, spunandu-mi: “Am tinut cont de articolele dvs. si citesc cu regularitate Link2eCommerce. Acum am un magazin online care a inceput sa vanda. Va multumesc!”.