Archive for July, 2008

Avem nevoie de ajutorul pietei pentru elucidarea unei dificultati la Gala Premiilor in eCommerce

Tuesday, July 29th, 2008

Ne-am dorit obiectivitate si criterii masurabile la Gala Premiilor in eCommerce, de aceea in diferentierea magazinelor pe categoriile Start-Up si Magazin de Traditie (cu o vechime mai mare de 12 luni pe piata), am considerat ca singurul element de departajare masurabil si incontestabil este “data inregistrarii domeniului conform ROTLD”. Stiam, inca de atunci, ca aceasta masura va naste controverse pentru ca exista multe magazine care cumpara domeniul cu mult timp inainte de lansarea site-ului. Dar pentru ca, efectiv, nu am gasit un criteriu obiectiv pentru a certifica data lansarii site-ului (a pornirii business-ului), am considerat ca varianta pe care am ales-o este cea mai buna.

Din pacate, nici ea nu este perfecta. Si am realizat acest lucru, abia cand ne-am lovit de el – sunt convins ca nici multora dintre voi nu le-ar fi trecut prin cap ce ni s-a intamplat.

Pe scurt, MarketOnline isi exprima intentia de participare la Gala inca din prima zi de inscrieri (21 iulie 2008). Site-ul trece prin Preselectie si intruneste conditiile de participare. Rigurosi fiind, chiar daca stiam ca MarketOnline activeaza pe piata de mai mult de 1 an, am verificat data inregistrarii domeniului prin intermediul site-ului ROTLD. Stupoare! Domeniul MarketOnline.ro figureaza ca fiind inregistrat in data de 28.02.2008 (aveti print-screen mai jos si puteti verifica informatia pe www.rotld.ro). Asadar, conform spuselor ROTLD, MarketOnline ar trebui sa fie inscris la categoria Start-Up. :) Evident, nu puteam face asa ceva…

screen-rotld-mo.jpg

Punem mana pe telefon si discutam cu Mugur Frunzetti. L-a bufnit rasul. Si pe noi. MarketOnline un start-up? Am primit explicatia de la Mugur: “In februarie 2008 am trecut numele domeniului de pe persoana fizica pe persoana juridica. Probabil, din cauza asta, ROTLD a reactualizat baza de date si apare acea data…”

Punem mana pe telefon si sunam la ROLTD. Ni se confirma ca daca se face o schimbare asupra proprietarului domeniului (ca se trece de la persoana fizica la persoana juridica sau ca, efectiv, domeniul se vinde), in baza lor de date va fi trecuta ultima actualizare.

Moment in care am spus: we have a problem!

Este si motivul pentru care magazinele ce si-au exprimat intentia de participare, nu au primit inca facturile proforme. In cazul celor despre care toata piata stie de cand functioneaza, nu e greu sa le emitem. Dar ce ne facem cu restul? Acolo unde discutam despre diferente de cateva luni fata de momentul IULIE 2007 – punctul de reper in functie de care se face impartirea in magazine mai vechi de 12 luni sau mai noi.

Asadar, credem ca cel mai bine este sa intrebam piata. Cum propuneti voi sa diferentiem start-up-urile fata de magazinele cu traditie, printr-un mod de selectie obiectiv? Noi ne-am gandit deja la o multime de variante – sa cerem prima factura (dar poate fi falsificata usor) sa, sa, sa….. Singura varianta care ne multumeste cat de cat este aceasta ustensila http://www.archive.org/web/web.php, care face arhive ale site-ului (print screen-uri). Ce credeti despre ea? O putem folosi? Daca nu, ce variante propuneti voi? Atentie – e nevoie de lucruri masurabile.

Ajutati-ne cu parerea voastra in asa fel incat sa putem categorisi magazinele in mod obiectiv. Astept comentariile voastre si va multumesc anticipat!

Magazinele online trec prin peste 80 de criterii de jurizare la Gala Premiilor in eCommerce 2008

Tuesday, July 29th, 2008

Publicatia de comert electronic Link 2 eCommerce – organizatorul celei de a III-a editii a Galei Premiilor in eCommerce care se va desfasura pe data de 3 octombrie 2008 – dezvaluie criteriile de jurizare pe baza carora vor fi analizate si punctate magazinele online inscrise in competitie. Este pentru prima oara in istoria festivitatii cand criteriile de jurizare sunt publicate in totalitate inainte de desfasurarea evenimentului, Organizatorul dorind maximum de transparenta pentru editia 2008, pe care o anunta “dura”.“La primele doua editii ale Galei am facut publice doar categoriile principale de jurizare intrucat nu ne doream ca magazinele online sa isi “tuneze” site-ul pe perioada Galei. Anul acesta am hotarat sa oferim toate elementele de jurizare pentru ca, oricum, competitia va fi dura si, chiar daca magazinele inscrise isi vor adapta site-ul in functie de criteriile noastre, un cuvant greu de spus in nota finala il are experienta utilizatorului. In comertul electronic serviciile conteaza cel mai mult, de aceea la Gala din 2008 vom puncta majoritar ceea ce se numeste customer experience, spune Andrei RADU, directorul Link 2 eCommerce.

Peste 80 de criterii de jurizare

Gala Premiilor in eCommerce 2008 aduce un set de jurizare care contine peste 80 de elemente prin prisma carora magazinele inscrise in competitie vor fi punctate. Conform declaratiilor Organizatorului, “criteriile au fost gandite astfel incat sa surprinda principalele carcateristici ale unui comerciant online. Am incercat, pe cat posibil, sa evitam criteriile subiective sau bazate pe informatii nemasurabile. Nu luam in calcul cifra de afaceri pentru ca exista categorii de produse care se vand mai bine decat altele, desi marjele de adaos sunt mai mici. In cazul acesta, cine e mai castigat: un magazin care vinde mult dar are adaosuri mici sau un magazin care vinde mai putin, dar are profit mare? E greu de spus, de aceea cifra de afaceri ni s-a parut irelevanta. La fel cum am considerat ca si declaratiile magazinelor in privinta evolutiei lor nu pot fi luate in calcul pentru simplul motiv ca nu exista o atestare a spuselor lor – sunt doar cuvinte frumoase care nu pot fi probate.”

Ca si la editia din 2007 a Galei Premiilor in eCommerce, criteriile de jurizare sunt structurate pe doua categorii principale: Site-ul si Customer Experience. In schimb, ponderea in punctajul final a crescut de la 50 la 60% in ceea ce priveste experienta de cumparare si uzabilitatea. “In comertul electronic, serviciile fac diferenta. Este foarte adevarat ca design-ul site-ului, documentarea produselor, accesul facil la diferite functii sau existenta clara a termenilor si conditiilor, modalitatilor de cumparare, de plata, conditiilor de garantie etc., sunt importante. Dar pentru un site de comert electronic, esentiale sunt serviciile – pornind de la usurinta procesului de cumparare, continuand cu promptitudinea magazinului in procesarea comenzii si a livrarii, cu amabilitatea si profesionalismul personalului de vanzari si terminand cu respectarea promisiunilor fata de client. Tocmai de aceea, la Gala Premiilor in eCommerce 2008 se puncteaza in proportie de 60% experienta cumparatorului, iar pentru acest lucru magazinele inscrise vor fi efectiv testate sub protectia anonimatului de catre jurati, plasandu-se comenzi si analizandu-se reactia comerciantilor, declara Andrei RADU.

Preselectia

Magazinele care doresc sa se inscrie la Gala Premiilor in eCommerce 2008, trebuie sa respecte cumulativ un set de criterii, numit de Organizator “reguli nescrise, de buna practica in comertul electronic”. In numar de 5, acestea vizeaza identitatea companiei care administreaza magazinul online; prezentarea procedurilor de tranzactionare, a modalitatilor de livrare si de plata, a termenilor si conditiilor de derualare a cumparaturilor, a conditiilor de garantie etc.; mentionarea procesatorului de plati in cazul comerciantilor care accepta plata online cu cardul.

Doua din cele 5 criterii de preselectie sunt ferme: nu sunt acceptate in competitie pseudo-magazinele online (site-uri de tip catalog electronic) si magazinele care fac SPAM. Practic, comerciantii care se inscriu vor fi de acord ca in perioada Galei, dar si dupa desfasurarea acesteia sa nu trimita mesaje comerciale nesolicitate (SPAM), riscand altfel excluderea din competitie si imposibilitatea participarii la urmatoarea editie a Galei. “Piata a numit aceasta editie a Galei – editia NO-SPAM si asa este. Ne dorim in competitie doar magazinele care au inteles ca SPAM-ul nu este o modalitate de promovare si care isi asuma responsabilitatea de a nu apela la aceasta metoda nici in viitor. Practic, se cern magazinele care au inteles conceptul de business serios, sanatos, curat fata de cele care inca mai cred ca pe Internet iti este permis orice si ca scopul scuza mijloacele. Este un statement important al comerciantilor care vor participa la Gala noastra; este o declaratie deschisa impotriva SPAM-ului si o sustinere pe care ne-o acorda in aceasta lupta. Le multumim”, spune RADU.

Elemente noi in jurizare

In ceea ce priveste Design-ul Grafic, s-a pus accent pe simplitatea si claritatea layout-ului si pe amplasarea corecta si evidentierea butoanelor de actiune. “Pentru un magazin online, design-ul trebuie sa fie cat mai putin incarcat, cat mai bine structurat, cat mai simplu, astfel incat utilizatorul sa simta atractia vizuala dar sa poata naviga usor, fara sa se loveasca de multe animatii sau de flash-uri. Design-ul ar trebui sa il aiba pe “vino-incoace”, dar sa nu interfere cu functionalitatea site-ului sau sa fie incarcat si greu de urmarit. De aceea la editia curenta a Galei, am redus din elementele care tineau de realizarea artistica si am pus accent pe functionalitate si uzabilitate. Avem in juriu specialisti din companii importante de web-design care ne-au recomandat aceasta schimbare”, afirma Organizatorul.

In sectiunea de Continut au fost introduse elemente care tin de afisarea pretului si a tuturor taxelor suplimentare, astfel incat clientul sa stie exact cat il costa in total produsul comandat. De asemenea, pentru prima oara au fost introduse elemente de marketing in-site.

Partea de Legalitate s-a transformat anul acesta in Legal & Trust. Practic, Organizatorul a introdus in jurizare, criterii care confera incredere in magazinul online de tip Trust Seal (sigle, certificari etc.) sau asocierea imaginii magazinului cu brand-uri cunoscute.

Respectand nota in care Gala Premiilor eCommerce 2008 a pornit – mai exact, importanta acordata serviciilor si clientului – Organizatorul a introdus anul acesta o categorie noua: “Interactiunea cu utilizatorii. Elemente de PR si promovare”. Totodata, a fost detaliata partea de SEO (Search Engine Optimization) “considerata de membrii juriului esentiala in existenta unui site de comert electronic”, dupa cum afirma Andrei RADU. De remarcat preocuparea Organizatorului pentru lupta anti-spam prin Nota din subsolul criteriilor: “vor fi depunctate magazinele care fac SEO SPAM”.

Printre cele mai importante modificari se numara partea de uzabilitate si Customer Experience, pe care Link 2 eCommerce a dezvoltat-o astfel incat magazinele inscrise in competitie sa fie supuse cu adevarat testelor efective de cumparare. “Cred ca procesul de cumparare si reactia comerciantului la solicitarile clientului, sunt cele mai importante criterii de jurizare. Le-am dezvoltat cat de mult am putut si am acordat 60% din punctajul final acestor elemente. Cine poate judeca mai bine un magazin online, daca nu chiar utilizatorul?”, conchide RADU.

Despre “Elementul-Supriza” prezent in criteriile de jurizare, Organizatorul nu a oferit detalii: “Este Elementul-Supriza… deci e surpriza! Veti afla la momentul potrivit”, a spus Andrei RADU.

Gala Premiilor in eCommerce 2008 – o competite dura

“Anul trecut am avut inscris in competitie un magazin online care, dupa ce a achitat taxa de participare, a inceput sa ne trimita SPAM – noua, ca Organizatori. I-am sunat si le-am explicat ca tocmai s-au inscris intr-o competitie in care SPAM-ul se depuncteaza. Mi s-a raspuns calm: “Acu’ daca tot am platit, am crezut ca poate va intereseaza ofertele noastre….” Acelasi magazin a incercat in ultimul moment sa fraudeze Pariurile Galei eCommerce printr-un voting automat, explicand ca au votat in numele clientilor lor ca sa le faca o bucurie in cazul in care castiga premiul pus la bataie – un laptop Acer Aspire oferit de Twister la momentul respectiv…. Vrem sa evitam astfel de lucruri. Magazinele de acest tip nici macar nu trebuie sa fie pe aceeasi treapta cu magazinele serioase care isi respecta clientii. Nu au ce cauta la Gala Premiilor in eCommerce!”, afirma categoric Andrei RADU.

“Duritatea Galei nu vine, insa, doar din lupta anti-spam, ci din criteriile de jurizare exigente, din testele de uzabilitate facute cu simt de raspundere la care comerciantii inscrisi pot participa, din excluderea magazinelor care nu respecta criteriile de preselectie, din imposibilitatea lor de a participa la editia urmatoare, din grila de jurizare care nu lasa loc interpretarilor si in care matematica este singura care face diferenta, din selectarea membrilor juriului astfel incat sa nu aiba legaturi cu piata din punct de vedere al afinitatilor sau relatiilor concurentiale, din autentificarea juratilor pe baza de amprenta si nu numai pentru a certifica identitatea acestora si pentru a-i responsabiliza in acordarea notelor, din faptul ca nu solicitam magazinelor informatii despre evolutia business-ului – nu pentru ca nu ne-ar fi interesat, ci pentru ca experienta ne spune ca cifrele sunt umflate in conditiile in care nu exista o entitate care sa le ateste”, explica RADU.

Magazine cu traditie si Start-up-uri

Doua categorii de premii diferite pentru magazine, anul acesta – astfel incat participantii sa concureze cu forte egale. “Ne-am dat seama ca nu poti compara un magazin de traditie cu unul aflat la inceput de drum. De aceea, chiar daca am pastrat criteriile de jurizare comune pentru ambele categorii, vom decide cine e Magazinul Anului si cine e Cel Mai Bun Start-up in comertul electronic, in functie de vechimea in piata. Avem, insa, o problema in diferentierea pe cele doua categorii si o vom supune votului pietei”, spune Andrei RADU fara sa ofere detalii despre problema intampinata.

10 categorii pe care concureaza magazinele online

“Se pot compara mere cu pere? NU! De aceea, am pastrat cele 10 categorii in care vor fi inscrise magazinele online, in functie de natura produselor comercializate, chiar daca este posibil ca pe anumite categorii sa avem putini concurenti. Indiferent de situatie, magazinele trebuie sa concureze pe felia lor pentru ca rezultatele sa fie relevante, de aceea nu am cumulat categoriile in functie de numarul de participanti de la editia trecuta si nu am creat categoriile la modul: IT&C, flori si altele. Personal, m-as simti lezat sa fiu inscris la categoria “Si altele”….”, considera Andrei RADU.

Juriul

Membrii juriului raman – ca si in cazul primelor doua editii – necunoscuti pana in seara desfasurarii Galei. Organizatorul isi motiveaza decizia prin faptul ca “piata este mica si toata lumea cunoaste pe toata lumea”. “La editia din 2006 a Galei am avut tentativa de a face publice numele si functia juratilor. Ne-am oprit dupa ce, stand de vorba cu un magazin participant, ne-am dat seama ca piata e mica si ca magazinul cunostea o buna parte din jurati. Am spus atunci: “ok, avem o problema. Daca X se stie cu Y si cu Z – poate chiar sunt prieteni sau beau bere impreuna – de ce nu ar putea influenta decizia juratilor??” Din acest considerent, am hotarat sa nu dezvaluim identitatea juratilor decat in seara Galei si, mai mult decat atat, sa nu comunicam nici macar membrilor cine mai face parte din Juriu. Evitam, astfel, consultarile sau sfaturile intre ei sau intre ei si piata. Vrem sa acorde propriile note, fara sa fie influentati de nimeni”.

“In schimb, vrem ca participantii si piata sa fie siguri de existenta juriului, de relevanta lor si de autenticitatea notelor acordate. De aceea, la editia 2008 a Galei Premiilor in eCommerce, fiecare jurat va fi autentificat, printre altele, pe baza de amprenta si, in cazul aparitiei contestatiilor, va raspunde public asupra notelor acordate”, concluzioneaza RADU.

Taxa de participare si data limita de inscriere

In functie de vechimea in piata, comerciantii care doresc sa se inscrie la Gala Premiilor in eCommerce vor achita 250 RON + TVA (magazinele cu o vechime mai mare de 12 luni), respectiv 125 RON +TVA (start-up-urile cu o vechime mai mica de 12 luni). Reducerea de 50% din valoarea taxei aferente start-up-urilor va fi suportata de Organizator, ca masura de incurajare a pietei de comert electronic.

Termenul limita de inscriere pentru magazinele online este 25 august 2008, ora 16.00.

De ce sa participi? Avantajele magazinelor inscrise in concurs

1. Magazinele se inscriu intr-o competitie in care premiile se acorda corect si obiectiv conform criteriilor de jurizare. Toti participantii pornesc pe picior egal, fara sa existe influente asupra juriului sau asupra Organizatorului, iar singurul lucru care va face diferenta intre competitori, este punctajul acordat de juriu pentru care juratii sunt deplin raspunzatori si vor putea explica public optiunile lor in cazul aparitiei contestatiilor.

2. Indiferent daca au castigat sau nu, toate magazinele online inscrise in competitie vor avea acces la raportul final continand notele juriului si identitatea juratului care le-a acordat, astfel incat sa poata analiza care le sunt punctele forte si care le sunt punctele slabe in dezvoltarea business-ului. Consideram ca in urma oricarei competitii, poate mai important decat premiul in sine este sa obtii un raport de evaluare al site-ului si sa cunosti exact unde stai bine si unde nu. Link 2 eCommerce promite tuturor participantilor rapoartele finale care vor contine notele obtinute pe fiecare criteriu de jurizare in parte.

3. Toate magazinele vor fi testate in cadrul Laboratorului de Test, in ceea ce priveste uzabilitatea site-ului. Testele vor fi efectuate de internauti obisnuiti, iar in urma testelor se vor trage concluzii si se vor emite recomandari care vor fi communicate fiecarui participant. In premiera, Link 2 eCommerce va invita magazinele online inscrise in concurs sa asiste la testele de uzabilitate, comunicand data si locul desfasurarii acestora. Ne dorim maximum de transparenta si speram ca participantii sa fie prezenti pentru a asista LIVE la derularea testelor.

4. Magazinele participante vor afla, in urma Galei Premiilor in eCommerce, unde se pozitioneaza fata de concurenta.

5. Magazinele participante demonstreaza increderea pe care o au intr-o competitie desfasurata in spirit de fair-play si demonstreaza clientilor lor (prin stamp-ul “Participant la Gala eCommerce” pe care il vor putea afisa pe site) ca sunt un magazin online serios care accepta provocarea unui concurs obiectiv, cinstit si transparent in care termeni de genul “consultarea juratilor”, “negocierea premiilor”, “subiectivismul” sau “jurati implicati direct in piata care prin pozitia detinuta pot influenta jurizarea”, nu isi au loc.

6. Pentru prima oara in Romania, magazinele online participante marcheaza o pozitie esentiala in comertul electronic. Sunteti primele magazine care sustin un cod de conduita in e-commerce, primele magazine care promoveaza un comert electronic sanatos, respectand regulile impuse de Organizator ca modalitate de Preselectie. Editia 2008 a Galei este, printre altele, Editia NO-SPAM, iar voi, comerciantii inscrisi, sunteti primii care puneti o piatra de temelie pentru un mediu de afaceri online curat. Pentru acest lucru, Link 2 eCommerce va multumeste! Vom face tot ce ne sta in putere pentru a va mediatiza ca pionieri ai unui comert electronic sanatos!

Pentru informatii detaliate asupra modalitatilor de inscriere si pentru lista criteriilor de jurizare, vizitati site-ul Organizatorului, in sectiunea “Regulament si Criterii de Jurizare pentru Gala Premiilor in eCommerce 2008″ 

Am tacut timp de o saptamana…

Monday, July 28th, 2008

… Pana astazi cand facem publice criteriile de jurizare pentru Gala Premiilor in eCommerce. Nu comentez nimic in plus – va las pe voi. Te crezi in stare? :D

Astazi incep inscrierile la Gala Premiilor in eCommerce 2008. Te crezi in stare sa participi?

Monday, July 21st, 2008

De astazi, 21 iulie 2008 pana la data de 25 august 2008, magazinele online se pot inscrie la cea de a treia editie a Galei Premiilor in eCommerce, singura festivitate din Romania care rasplateste in mod corect, obiectiv si transparent performantele in comertul electronic.

Editia 2008 a Galei Premiilor in eCommerce este o competitie dura, la care vor avea acces doar magazinele care respecta un set minim de reguli, fara de care un site de comert electronic nu ar trebui sa functioneze. Organizatorul Galei – publicatia de profil Link 2 eCommerceva accepta in competitia din acest an doar magazinele online care au inteles ca SPAM-ul nu este o modalitate de promovare, ca exista diferente majore intre un magazin online si un site de prezentare a produselor (catalog electronic), ca transparenta si sinceritatea in relatia cu utilizatorul este esentiala pentru dezvoltarea afacerii.

PRESELECTIE

La cea de a treia editie a Galei Premiilor in eCommerce vor fi acceptate in competitie DOAR magazinele care vor intruni setul de conditii impus ca PRESELECTIE de Organizator. Anul acesta ne dorim un concurs numai intre cei care merita sa fie, cu adevarat, un Magazin Online. Astfel, la editia din acest an se pot inscrie magazinele care respecta urmatoarele conditii:

1. In sectiunea Contact / Despre noi / Termeni si Conditii (sau in sectiuni cu alta titulatura, dar vizibile si usor de accesat de catre client), au informatii complete de contact: numele companiei care administreaza site-ul si datele de identificare ale companiei (CIF, numarul de inregistrare la Registrul Comertului, cont IBAN), adresa postala completa, numere de telefon la care reprezentantii magazinului pot fi contactati, adrese de e-mail valide (cel putin una sau mai multe in functie de departamente).

2. Magazinul care isi exprima intentia de participare la Gala Premiilor in eCommerce accepta ca sa NU trimita mesaje comerciale nesolicitate (SPAM). Daca vor exista mai multe plangeri de la utilizatori in ceea ce priveste trimiterea de mesaje tip SPAM in perioada de desfasurare a Galei (de la data inceperii inscrierilor pana la data desfasurarii evenimentului), magazinul respectiv va fi exclus din competitie. Totodata, daca magazinul inscris va (re)incepe sa trimita mesaje de tip SPAM dupa desfasurarea Galei, nu va putea participa la urmatoarea editie a Gala Premiilor in eCommerce (2009). De asemenea, magazinele inscrise in concurs se obliga ca orice newsletter sau mesaj periodic trimis de catre site sa contina datele de identificare ale transmitatorului (titulatura si adresa), precum si o adresa de desubscriere valida.

3. Magazinele online care doresc sa se inscrie la Gala Premiilor in eCommerce 2008, vor trebui sa aiba pe site informatii clare despre procesul de cumparare, modalitati de plata, modalitati de livrare, conditii de garantie si returnare a produselor, termenii si conditiile de derulare a activitatilor comerciale prin intermediul site-ului respectiv. Vor putea fi considerate exceptii valide, site-uri care comercializeaza servicii sau bunuri la care nu pot fi oferite toate informatiile solicitate (de exemplu: nu poate exista o garantie pentru un bilet la un spectacol etc.).

4. In cazul magazinelor care accepta plata online cu cardul, este obligatorie mentionarea procesatorului de plati.

5. NU vor fi inscrise in concurs, site-urile de tip catalog electronic (site-urile la care nu exista posibilitatea de a comanda un produs sau un serviciu prin intermediul Internetului). Magazinele online care isi vor exprima intentia de participare vor primi in 24 de ore un raspuns favorabil sau nefavorabil in ceea ce priveste inscrierea in competitie. Cele care vor fi acceptate, vor trebui sa achite taxa de participare in baza facturii proforme emise de Organizator, urmand sa primeasca prin Curier/Posta, factura fiscala in original.

TAXA DE PARTICIPARE

La Gala Premiilor in eCommerce 2008, magazinele online inscrise in competitie vor fi structurare pe doua categorii, respectiv: magazine cu o vechime de mai mult de 12 luni pe piata (lunile vor fi calculate raportandu-ne la IULIE 2008 – momentul inceperii inscrierilor) si start-up-uri (magazine cu o vechime de mai putin de 12 luni pe piata). Pentru includerea intr-o categorie sau alta, se va lua in calcul data la care a fost inregistrat domeniul – conform www.rotld.ro.

Indiferent de vechimea / traditia in piata, toate magazinele vor trebui sa indeplineasca conditiile de Preselectie si toate magazinele vor fi jurizate conform acelorasi criterii. Diferenta survine in privinta valorii taxei de participare. Astfel, magazinele cu o vechime mai mare de 12 luni vor plati 250 RON + TVA pentru inscrierea in concurs. Start-up-urile beneficiaza de 50% reducere din valoarea taxei de participare, dorindu-ne sa incurajam dezvoltarea pietei de comert electronic. Asadar, magazinele online cu o vechime de mai putin de 12 luni vor achita 125 RON + TVA pentru a se inscrie la Gala Premiilor in eCommerce 2008.

Structurand competitorii in doua categorii, Organizatorul (Link 2 eCommerce) va acorda doua premii distincte la editia din acest an: Magazinul Anului in eCommerce, respectiv Cel mai bun Start-up in eCommerce. Chiar daca criteriile de jurizare sunt aceleasi, consideram ca magazinele trebuie sa concureze cu forte egale, fara ca un start-up sa fie jurizat in comparatie cu un magazin deja cunoscut.

JURIZAREA

Procesul de jurizare din acest an a fost imbunatatit, in functie de necesitatile utilizatorilor / consumatorilor. Link 2 eCommerce a derulat un survey in randul internautilor in functie de care a hotarat ponderea notelor / punctajelor in jurizare. Credem ca cea mai importanta este experienta clientului, drept pentru care Gala Premiilor in eCommerce 2008 va puncta majoritar elementele care conduc la decizia de cumparare a internautului. Laboratorul de Test (testele de usability derulate in premiera in Romania la editia din 2007 a Galei Premiilor in eCommerce, pe platforma SiteAudit) nu va lipsi – din contra, este imbunatatit pe criterii de performanta in functie de categoriile de varsta ale internautilor si nu numai.

Gala Premiilor in eCommerce promite criterii de jurizare obiective si un Juriu nepartinitor, asa cum am demonstrat deja in primele doua editii ale festivitatii. Ne-am axat pe criterii masurabile, fara sa lasam loc subiectivismului si fara sa oferim punctaje irelevante in functie de declaratiile magazinelor online.

Niciunui magazin online inscris in competite nu ii vor fi solicitate date despre evolutia cifrei de afaceri, evolutia numarului de clienti, valoarea comenzii medii sau pozitionarea in piata fata de concurenta. Nu solicitam aceste informatii pentru ca nu le consideram credibile, cata vreme nu pot fi masurate sau probate ca adevar.

Membrii juriului nu vor fi cunoscuti decat in seara desfasurarii Galei Premiilor in eCommerce 2008. Ca si pana acum (la primele doua editii ale Galei), credem ca dezvaluirea identitatii juratilor inainte de eveniment poate avea repercursiuni asupra procesului de jurizare. Nu ne dorim subiectivism si nu vrem ca juratii sa fie influentati doar pe baza faptului ca piata este mica si toata lumea cunoaste pe toata lumea.

In schimb, promitem competitorilor o premiera in atestarea juratilor si a punctelor acordate. Toti membrii juriului vor beneficia de echipamente bazate pe certificarea identitatii prin amprenta digitala, fapt care atesta identitatea juratului si responsabilitatea acestuia asupra notelor acordate. Comerciantii online inscrisi vor sti cu exactitate cine i-a jurizat si ce puncte i-au fost acordate in functie de amprenta juratului care se logheaza intr-un sistem online de auditare.

Gala Premiilor in eCommerce aduce noutati remarcabile in acest an. Toate bazate pe feedback-ul industriei, pe obiectivitatea, transparenta si corectitudinea cu care v-am obisnuit in acordarea premiilor, pe criterii de jurizare masurabile si clare, pe un juriu specializat care nu este implicat sub nicio forma in activitati legate de industrie, pe noutati in testele de usability. Si, mai presus de toate, pe relevanta.

Urmareste constant Link 2 eCommerce pentru ca avem multe noutati sa-ti spunem!

Este a treia oara cand dam Cezarului ce-i al Cezarului! Si-l dam pe merit! Te crezi in stare sa participi?

Au inceput inscrierile la Internetics 2008. Azi.

Tuesday, July 15th, 2008

Conform comunicatului de presa de la Millenium, astazi s-a dat startul la inscrieri pentru Internetics 2008. Din cate am vazut, exista 3 luni de inscrieri – nu am nimic de obiectat desi, personal, imi pare mult. Ce m-a interesat in mod particular a fost sectiunea de e-commerce pentru ca foarte curand (cateva zile) vor porni inscrierile la Gala Premiilor in eCommerce editia a 3-a.

Asadar, m-am uitat pe site-ul Internetics la criteriile de jurizare pe e-commerce. Le gasiti aici. Le-am discutat cu prietenii si cu oamenii din industrie. Exact cum spunea si Clement Nicolaescu intr-un mail in care l-am rugat sa-si dea cu parerea, este de laudat initiativa Internetics pentru ca exista aceasta initiativa. Sunt intru totul de acord cu el pentru ca e foarte usor sa critici dar extrem de greu sa faci ceva, sa pui la cale un eveniment sa il gandesti in asa fel incat sa multumesti majoriotatea participantilor (pe toata lumea nu ai cum sub nicio forma). Deci, da… din punctul asta de vedere, felicitari Internetics!

In schimb, nu pot sa nu imi exprim opinia despre sectiunea e-commerce care, din punctul meu de vedere, este gaunoasa. De ce?

- in primul rand datorita impartirii pe categorii a magazinelor online. Adica: IT&C, flori&cadouri, servicii financiare, ALTELE. Adica doar atat? Flori si cadouri mai importante decat alte categorii? Pai turismul are de nu stiu cate ori volum mai mare in e-commerce decat florile si cadourile. Si e doar un exemplu.

- in al doilea rand, criteriile de jurizare… multe din ele extrem de subiective, nemasurabile. Cum se va acorda o nota corecta pentru “obiective de business”? Sau pentru “pozitionare”? etc…

- in al treilea rand, E-Commerce in viziunea Internetics reprezinta o subcategorie la “Servicii”?? Oare comertul electronic e doar un Serviciu? Sau o industrie? Intreb doar, nu dau cu piatra…

- in al patrulea rand… sper din tot sufletul ca Radu Apostolescu sau Marius Ghenea (membrii in juriu) NU vor juriza magazinele online inscrise in concurs. Daca asa se va intampla (din cate vad pe site-ul Internetics), eu zic din start ca e o mare greseala. Chiar ma gandesc oare ce punctaj ar primi MarketOnline de la Radu Apostolescu (eMag) daca s-ar inscrie la Internetics? This is so wrong! Dar… e doar parerea mea.

In rest, numa’ de bine. :)

Ce as vrea sa se inteleaga clar din acest post este ca nu critic de dragul de a critica sau pentru faptul ca pe sectiunea de comert electronic, Internetics este concurent al Galei Premiilor in eCommerce. Nu sunt invidios si in sinea mea sustin Internetics-ul ca initiativa ce poate genera o miscare sanatoasa a mediului online. Dar cred ca inca sunt multe lacune care, practic, ii fac pe internauti sa blameze Internetics. Eu chiar nu inteleg de ce se mai mira Millenium ca piata condamna Internetics in ceea ce priveste transparenta jurizarii, cate vreme Internetics propune un set de criterii de jurizare DIN START SUBIECTIVE.