Avem nevoie de ajutorul pietei pentru elucidarea unei dificultati la Gala Premiilor in eCommerce

Ne-am dorit obiectivitate si criterii masurabile la Gala Premiilor in eCommerce, de aceea in diferentierea magazinelor pe categoriile Start-Up si Magazin de Traditie (cu o vechime mai mare de 12 luni pe piata), am considerat ca singurul element de departajare masurabil si incontestabil este “data inregistrarii domeniului conform ROTLD”. Stiam, inca de atunci, ca aceasta masura va naste controverse pentru ca exista multe magazine care cumpara domeniul cu mult timp inainte de lansarea site-ului. Dar pentru ca, efectiv, nu am gasit un criteriu obiectiv pentru a certifica data lansarii site-ului (a pornirii business-ului), am considerat ca varianta pe care am ales-o este cea mai buna.

Din pacate, nici ea nu este perfecta. Si am realizat acest lucru, abia cand ne-am lovit de el – sunt convins ca nici multora dintre voi nu le-ar fi trecut prin cap ce ni s-a intamplat.

Pe scurt, MarketOnline isi exprima intentia de participare la Gala inca din prima zi de inscrieri (21 iulie 2008). Site-ul trece prin Preselectie si intruneste conditiile de participare. Rigurosi fiind, chiar daca stiam ca MarketOnline activeaza pe piata de mai mult de 1 an, am verificat data inregistrarii domeniului prin intermediul site-ului ROTLD. Stupoare! Domeniul MarketOnline.ro figureaza ca fiind inregistrat in data de 28.02.2008 (aveti print-screen mai jos si puteti verifica informatia pe www.rotld.ro). Asadar, conform spuselor ROTLD, MarketOnline ar trebui sa fie inscris la categoria Start-Up. :) Evident, nu puteam face asa ceva…

screen-rotld-mo.jpg

Punem mana pe telefon si discutam cu Mugur Frunzetti. L-a bufnit rasul. Si pe noi. MarketOnline un start-up? Am primit explicatia de la Mugur: “In februarie 2008 am trecut numele domeniului de pe persoana fizica pe persoana juridica. Probabil, din cauza asta, ROTLD a reactualizat baza de date si apare acea data…”

Punem mana pe telefon si sunam la ROLTD. Ni se confirma ca daca se face o schimbare asupra proprietarului domeniului (ca se trece de la persoana fizica la persoana juridica sau ca, efectiv, domeniul se vinde), in baza lor de date va fi trecuta ultima actualizare.

Moment in care am spus: we have a problem!

Este si motivul pentru care magazinele ce si-au exprimat intentia de participare, nu au primit inca facturile proforme. In cazul celor despre care toata piata stie de cand functioneaza, nu e greu sa le emitem. Dar ce ne facem cu restul? Acolo unde discutam despre diferente de cateva luni fata de momentul IULIE 2007 – punctul de reper in functie de care se face impartirea in magazine mai vechi de 12 luni sau mai noi.

Asadar, credem ca cel mai bine este sa intrebam piata. Cum propuneti voi sa diferentiem start-up-urile fata de magazinele cu traditie, printr-un mod de selectie obiectiv? Noi ne-am gandit deja la o multime de variante – sa cerem prima factura (dar poate fi falsificata usor) sa, sa, sa….. Singura varianta care ne multumeste cat de cat este aceasta ustensila http://www.archive.org/web/web.php, care face arhive ale site-ului (print screen-uri). Ce credeti despre ea? O putem folosi? Daca nu, ce variante propuneti voi? Atentie – e nevoie de lucruri masurabile.

Ajutati-ne cu parerea voastra in asa fel incat sa putem categorisi magazinele in mod obiectiv. Astept comentariile voastre si va multumesc anticipat!

11 Responses to “Avem nevoie de ajutorul pietei pentru elucidarea unei dificultati la Gala Premiilor in eCommerce”

  1. [...] clasificarii unui magazin in categoria startup. Aveti detalii despre “problema” aici… va puteti da si cu parerea. Fii primul care [...]

  2. Bogdan says:

    Pai ti-am zis ca datele de la RoTLD nu sunt sigure… La fel si cele de la archive.org.
    Cel mai simplu si *de incredere* este o declaratie a fiecarui magazin… ( pe care poti incerca sa o verifici – cind a dat primul comunicat de presa, daca a mai participat anul trecut, etc.) Daca cineva demonstreaza contrariul inseamna ca nu este “de incredere”….

  3. Andrei Radu says:

    Bogdan, si daca cineva demonstreaza contrariul, il excludem din competitie? Declaratia “de incredere” suna frumos, dar nu este masurabila / obiectiva.

  4. Bogdan says:

    pai nu ? Adica care este sanctiunea pentru “lipsa de incredere” ? nici una oficiala, dar “comunitatea” poate reactiona….

  5. Andrei, parerea mea este urmatoarea: lasa-i sa se inscrie dupa placul inimii. Fiecare isi seteaza singur targetul. Daca tu ai magazin de 2 ani si te inscrii la startup in loc sa te bati cu “greii” atunci… noroc si la mai mare! :D
    Si inca o chestie care mi-a trecut prin cap: de ce tii neaparat sa ii categorisesti dupa “varsta” businessului?

  6. Alin says:

    Mi se pare OK varianta propusa de Bogdan, ma intreb daca ar minti cineva in legatura cu asta si de ce. Si eu m-am gandit la verificarea prin web.archive.org si este o metoda relativ sigura (nimic nu e 100% sigur pana la urma).

    De fapt asta a fost primul lucru pe care l-am intrebat dupa ce m-am inscris: noi am inregistrat domeniul prin mai 2007 dar abia in august am deschis magazinul, lucru aratat corect de web.archive.org…poate mai sunt si altii in aceeasi situatie si nu vor sa fie bagati cu “cei mari”.

    Pana la urma sunt de acord cu ce hotarati voi, sunt sigur ca va fi o decizie corecta :)

  7. Andrei Radu says:

    @Gabi Boaca – si tu si Bogdan aveti oarecum dreptate cand spuneti sa mergem pe incredere. Noi suntem mai “paranoici” si ne plac lucrurile exacte, masurabile – tocmai pentru a nu da nastere interpretarilor.

    Categorisesc dupa varsta business-ului din doua considerente:
    1. sansele unui start-up de a se lupta cu un magazin vechi sunt mult mai mici si credem ca e mai bine sa lupte cu forte egale. In acelasi timp cred ca 12 luni sunt suficiente pentru un magazin astfel incat sa nu mai fie considerat start-up (totusi, intr-un an incepi macar sa te pui la punct, sa iti organizezi mai bine departamentele, simti altfel business-ul).
    2. Incercam sa contrubuim la incurajarea pietei si sa le cream facilitati new commer-ilor. Prin propriile forte, putem sa oferim acest discount de 50% pentru start-up-uri. Mai mult nu putem, dar macar ca gest, vrem sa le aratam ca ii sustinem. Nu putem sa oferim acest discount decat pe criterii de “varsta” cum ai spus tu.

    @Alin: Multumesc ca ai incredere in noi.

    @toata lumea: daca facem un cumul de web archive si statement-ul magazinelor, aparitia primului comunicat de lansare etc., e bine?

  8. [...] capitolul alocare pe zone de interes iar ne-au faultat organizatorii). Observ ca Andrei a pornit si un mic quizz cu privire la unul dintre criteriile de organizare care ii da de [...]

  9. Andrei, vezi ca si Alexa are o notita la aproape orice site in overview:

    online since

    Archive.org este si el problematic, adica ii trebuiesc minim 6-12 luni ca sa arate orice fel de cache si asta daca site-ul este cat de cat popular. Daca are doar cateva link-uri va aparea acolo dupa 2 ani cu prima pagina in cache.

    Eventual poti cupla mai multe metode impreuna. ROTLD + Archive.org + Alexa.

  10. Razvan Iancu says:

    Mi se pare ok varianta cu mers pe incredere, dar cu ceva cercetare de ansamblu, subtil, sa nu existe abuzuri. Ma indoiesc totusi ca vor fi magazine care sa declare fals ca fac parte dintr-o alta categorie…

  11. Catalin says:

    Cred ca o idee buna ar fi consultarea unu contabil. Din cate stiu eu facturile se contabilizeaza – atat de firma cat si de stat. Daca dovada primei facturi ar venii din doua directii cred ca s-ar rezolva usor treaba cu falsificatul primei facturi. Depinde bineinteles si cat de usor se poate obtine din doua directii prima factura – in ideea ca procesul de diferentiere sa fie cat mai usor de realizat.

Leave a Reply